Citytrip Rome 2009 (Italië)

In Rome valt heel wat te bezien, aanraders zijn absoluut de Basiliek Sint Pieter, het Colloseum, de grote Trevi fontein en het plein met de drie fonteinen het Piazza Navona, rondlopen in het Forum Romanum kost wel even wat tijd als je alles wil zien maar zou je toch ook even moeten doen. Rome is een heel drukke stad waar voetgangers vrijwel onbelangrijk zijn, dus let op!

Basiliek Sint Pieter

Dit is werkelijk de grootste kerk (Basilica di San Pietro) ter wereld, met tevens een absoluut hoogtepunt: de enorme koepel van Michelangelo! De kerk ligt in het hart van de katholieke wereld en is gebouwd op de graftombe van de heilige Petrus, is 136 meter hoog vanaf de vloer tot het kruis bovenop de koepel, het is drie maal de hoogte van het Colosseum. Je kan er geraken met de lift of de trap. Alleen al het baldakijn in het midden is al dertig meter hoog, dit is trouwens gemaakt met brons dat afkomstig is van het dak van het Pantheon De plaats waar de kerk nu staat werd al vóór de komst van het christendom gebruikt voor religieuze doeleinden, maar het was paus Julius II die in 1506 de opdracht gaf tot de bouw van de huidige kerk. Heel wat kunstenaars kwamen er aan te pas zoals Bramante, Rafaël, Peruzzi, Sangallo en Michelangelo. De paus stierf echter wel voor de koepel klaar was. De Pietà van Michelangelo is erg indrukwekkend, deze staat in de eerste kapel aan de rechterkant achter kogelwerend glas (sinds een mislukte aanslag).

Colloseum

Wie naar Rome reist heeft deze stad niet gezien als hij het beroemde Colloseum niet bezocht heeft. Het Colloseum heette oorspronkelijk Amphitheatrum Flavium, het was een onderdeel van de campagne van de keizerlijke familie om een goed imago te vestigen. De naam van het Colloseum kan geïnspireerd zijn op de kolossale afmetingen van het theater maar kan ook een afgeleide zijn van een groot bronzen beeld dat in de buurt stond. Het Colloseum diende voor gevechten en kon zelfs onder water gezet worden om er scheepsgevechten te houden. De arena had een houten vloer die bedekt was met zand om het bloed en de stank te absorberen. Bij te warm weer kon er een groot zeildoek (Velarium) over het theater gespannen worden. De film Gladiator uit 2000 met in de hoofdrol Russel Crow speelt zich grotendeels af in het Colloseum. Het is een Amerikaanse film die zich afspeelt in de Romeinse tijd, een zeer goede film die je beslist moet gezien hebben.

Gladiatoren

Het Colloseum werd gebruikt als publiek amusement. Het publiek kwam er kijken naar gladiatoren die met elkaar een gevecht aangingen of met wilde dieren tot de dood er op volgde. Wie aan de dierengevechten in het Colloseum denkt stelt zich meestal leeuwen en tijgers voor, maar onder de duizenden dieren die tijdens de festiviteiten werden gedood bevonden zich ook nijlpaarden, olifanten, hyena's, wilde paarden, elanden, giraffen en zebra's. De festiviteiten konden maanden duren en bestonden uit verschillende onderdelen: jachtpartijen in de ochtend, openbare terechtstellingen rond de lunchtijd en gevechten tussen de gladiatoren in de middag. De gladiatoren werden geselecteerd onder veroordeelde criminelen, slaven en krijgsgevangenen. Ze werden in verschillende categorieën onderverdeeld. Sommigen gingen het gevecht aan in een zware wapenuitrusting met zwaard en schild, anderen waren enkel bewapend met een dolk en een armbescherming, tenslotte waren er nog die enkel een net en een drietand hadden om zich te verdedigen. "Ave Caesar, morituri te salutant" (Heil Caesar, zij die gaan sterven groeten u), zo riepen de gladiatoren tijdens de ochtendparade die dezelfde dag moesten vechten voor hun leven. Uiteraard hoopten ze allemaal om levend uit de strijd te voorschijn te komen en de prijs te winnen voor hun overwinning, maar meestal betekende een overwinning dat je weer moest vechten. De weinigen die niet meer hoefden te strijden die kregen een lauwerkrans en mochten van hun vrijheid genieten.

Aantal toeschouwers

Over het aantal toeschouwers dat het Colloseum kon bevatten bestaat er discussie, maar de meeste schattingen liggen rond de 50.000 mensen. Er waren in ieder geval drie rangen: ima (de laagste), media (de middelste) en summa (de hoogste rang), er was ook nog een gedeelte met staanplaatsen helemaal bovenaan. Hoe hoger je stond hoe lager op de maatschappelijke ladder, bovenaan stonden de slaven, de vrouwen en de armen. Sommige delen waren gereserveerd voor bepaalde groepen zoals soldaten, ambtenaren, buitenlandse hoogwaardigheidsbekleders, studenten met docenten, enz... De toeschouwers gingen de arena binnen via 80 toegangen op de begane grond en verdeelden zich dan via 160 doorgangen naar hun toegewezen zit- of staanplaats op één van de niveau's. 

Het Vaticaan

Het Vaticaan heeft een enorme invloed en macht, welliswaar geen politieke. Achter zijn muren, die ooit gebouwd zijn om plunderende Sarcenen een halt toe te roepen, ligt een klein stedelijk patroon. Vaticaanstad heeft eigen posterijen, een juridisch systeem, apotheek, benzinestation, spoorwegstation en een speciale politie-eenheid de Zwitserse Garde. Het kleine land brengt een invloedrijk dagblad uit (de Osservatore Romano) en heeft radio-uitzendingen in verschillende talen. De Kerk regeerde ooit over een groot deel van Italië, maar tussen 1860 en 1870 werd de Kerkelijke Staat veroverd door Piemontese troepen. In de 9de eeuw liet paus Leo IV een muur rond het Vaticaan optrekken. Een deel van deze muur is nog steeds intact en verbindt het Vaticaan met de Engelenburcht (Castel Sant' Angelo). Een groot deel van Vaticaanstad bestaat uit het Vaticaans Museum (Musei Vaticani). De belangrijkste onderdelen zijn de Zalen van Rafaël, de Sixtijnse kapel, het Pio-Clementijnse Museum, de Pinacotheek, het Museo Gregorio Profano, het Egyptische Museum en het Etruskisch Museum.

Als de paus in de stad is

Wanneer de paus in Rome is dan verschijnt hij op zondag bij één van de ramen van het apostolistisch paleis met de pauselijke vertrekken om de gelovigen te zegenen.

Een lange rij wachtenden voor u...

Ook wij gingen het Vaticaan gaan bezoeken, althans dat waren we van plan. Ondanks het vroege uur van aankomst stond er helaas reeds een lange rij aan te schuiven, zeker 500 meter toeristen na elkaar! Dat was ons toch iets te lang, ik heb dan maar enkel een foto genomen van diegene die meer geduld hadden (of de dieper gelovigen) dan ons...

De Trevifontein

In Rome zijn er fonteinen genoeg, en de allermooiste, de allergrootste, absoluut de populairste is de Trevifontein. Deze fontein is pas zo'n 240 jaar geleden aangelegd en het duurde 30 jaar om deze te bouwen. De nadruk ligt op het centrale gedeelte dat gedomineerd wordt door Neptunus. Daaronder, tussen de rotsen, zijn er twee Tritonen met paarden te zien waarvan het ene kalm is en het andere steigert, dit staat symbool voor het onberekenbare karakter van de zee. Het water stelt de kracht en de turbulentie van de oceaan voor. De figuren in de nissen links en rechts stellen respectievelijk de overvloed en de gezondheid voor. De versiering bovenaan stelt vier figuren voor die staan voor het gezonde en genezende effect van water in de vier seizoenen.

Muntjes over de schouder gooien

Traditiegetrouw werpen toeristen, met de rug naar de fontein en over de schouders, er muntjes in. Het is niet bekend waar deze gewoonte vandaan komt, maar wie een muntje over de schouder in de fontein werpt die geeft daarmee te kennen dat men beslist nog even wil terugkeren naar Rome. 

De Spaanse trappen

De Spaanse trappen zijn een belangrijke ontmoetingsplaats voor de talloze toeristen, bovenaan de trappen heb je een fantastisch uitzicht. In het voorjaar staan de azalea's er in bloei en wordt er de modeshow van Rome gehouden. Tijdens de kerstperiode staat er een levensgrote kerststal met een enorme kribbe halverwege de trap, en elk jaar op 8 december legt de paus een bloemenkrans bij het beeld van Maria. Aan de voet van de trappen staat de Fontana della Barcaccia (de fontein van de oude boot), toegeschreven aan Pietro Bernini, de vader van Gian Lorenzo. De fontein is een eeuw vóór de bouw van de trap aangelegd in opdracht van paus Urbanus VIII. De straat tegenover de trap is DE winkelstraat van Rome, de Via dei Condotti. De straat heeft haar naam te danken aan de ondergrondse waterleidingen die paus Gregorius XIII liet aanleggen om dit deel van de stad van water te voorzien.

Bocca della Verita

Toen wij er aankwamen stond een rij wachtende toeristen aan te schuiven om toch maar een foto te kunnen maken van, met hun hand in de mond, de Bocca della Verita (de mond der waarheid). De Bocca della Verita is de beroemdste schat van het kerkje Santa Maria in Cosmedin. Het werd in de 6de eeuw na Christus gesticht en is ook bekend om zijn verbleekte, middeleeuwse mozaïkvloer en het verhoogde koor.

Liegen = vingers kwijt!

De Bocca della Verita is eigenlijk een putdeksel met het gezicht van een zeegod. Oorspronkelijk vloeide er water uit de mond, later werd deze in de middeleeuwen gebruikt als leugendedector. Vermoedelijke leugenaars moesten hun hand in de mond steken en riskeerden hun vingers kwijt te raken, de zeegod zou zijn kaken sluiten als bleek dat het wel degelijk om een leugenaar ging. Soms stond een man met een zwaard achter de mond om de "waarheid" een handje te helpen... 

Basiliek Santa Maria Maggiore

In 352 na christus kreeg paus Liberus een visioen van de Maagd Maria. Deze voorspelde voor de volgende morgen, in het midden van de zomer, een sneeuwstorm en beval de paus om op deze besneeuwde plek een kerk te bouwen. Het was een mirakel dat het inderdaad in augustus sneeuwde en paus Liberus volgde de opdracht van de Maagd Maria uit. Elk jaar word in augustus deze wonderbaarlijke gebeurtenis herdacht, er worden dan duizenden witte bloempjes vanaf het plafond naar beneden gestrooid.

Beroemd interieur

De Santa Maria Maggiore is beroemd om zijn schitterend interieur waaronder de 13-eeuwse mozaïken van Maria, de triomfboog uit de 5de eeuw na Christus, de Cappella Sisitina en het verzonken vergulde plafond. 

Boog van Constantijn

Constantijn liet zijn triomfboog bouwen in 315. Alhoewel Constantijn dikwijls aanzien wordt als de eerste christelijke keizer zijn er geen christelijke voorstellingen te zien op deze boog. Constantijn liet zich pas dopen op zijn sterfbed in 337.

Kunsthistorisch niet echt interessant

De meeste versieringen die je kan zien op de boog van Constantijn zijn slechts een samenraapsel van reeds bestaande gebouwen. Dit doet vermoeden dat de kunst ten tijde van de regering van Constantijn niet veel voorstelde en een neergang was ingegaan. Uiteraard is een deel van de versieringen wel origineel, maar wellicht herkend zelfs een niet getraind oog het ondermaatse vakmanschap. 

De Engelenburcht

De Engelenburcht heeft een lange geschiedenis. Het is als mausoleum gebouwd door keizer Hadrianus maar pas voltooid door de opvolger Antonius Pius. Na de val van het West-Romeinse rijk heeft het dienst gedaan als fort, gevangenis, pauselike vluchtplaats en heeft zelfs als toneel van de laatse acte van Puccini's opera Tosca.

Verschijning van aartsengel Michaël

Het kasteel kreeg de naam Engelenburcht aan het eind van de 6de eeuw. De inwoners van de stad leden in die tijd onder de pest. Terwijl paus Gregorius de Grote aan het hoofd van een massale processie liep naar de Sint Pieter zag hij aartsengel Michaël boven het fort verschijnen en zijn zwaard in zijn schede steken, als teken dat de plaag over was. Als dank werd toen een beeld van de aartsengel op het mausoleum gezet, vandaar de naam Castel Sant'Angelo (Engelenburcht).

Vlaamse beeldhouwer

Het bronzen beeld dat nu op de burcht staat is van de Vlaamse beeldhouwer Pieter Verschaffelt uit de 18de eeuw, het vervangt een ouder stenen beeld van Raffaele da Montelupo dat nu in één van de binnenplaatsen staat. 

Het Forum Romanum

Het Forum Romanum was het middelpunt van het Romeinse Rijk. Oorspronkelijk was het een gewone markt, maar rond de 2de eeuw werd dit het politieke, commerciële en religieuze hart van de republiek Rome. Politici gaven er hun toespraken en woonden de vergaderingen van de Senaat bij. Handelaars deden er goede zaken, priesters brachten er offers, er werden inkopen gedaan en de mensen kwamen er om het laatste nieuws onder elkaar uit te wisselen.

Het verval van het Forum

Toen de macht van het Romeinse Rijk afbrokkelde, raakte het Forum in verval. In de 5de eeuw na Christus werd het Forum verlaten en werd het gebruikt als graasland met de naam Campo Vaccino (koeienweide). De marmeren tempels werden geplunderd en omgebouwd. Pas in de 19de eeuw begon men met het opgraven van het oude forum Romanum.

Vestaalse maagden

Het meest indrukwekkende gebouw van het Forum is de Tempel van Vesta. Daar bevond zich de "heilige vlam" van Rome. Men dacht toen dat er vreselijke dingen met de stad Rome zouden gebeuren als het vuur in de tempel zou uitgaan. De vlam werd bewaakt door zes Vestaalse Maagden die al op zeer jonge leeftijd (tussen de 6 en 10 jaar) intraden in het "Huis van de Vestaalse Maagden". Ze woonden 30 jaar lang in dit huis, een soort klooster achter de tempel waar ze genoten van veel respect en privileges. Maar ze waren wel onderworpen aan heel strenge regels, als het heilige vuur uitging, of als men ging twijfelen aan hun maagdelijkheid, dan werden ze levend ingemetseld. 

Gladiatoren

De gladiatoren gingen de strijd aan met elkaar of wilde dieren in het Colloseum. Wie aan de dierengevechten in het Colloseum denkt stelt zich meestal leeuwen en tijgers voor, maar onder de duizenden dieren die tijdens de festiviteiten werden gedood bevonden zich ook nijlpaarden, olifanten, hyena's, wilde paarden, elanden, giraffen en zebra's. De festiviteiten konden maanden duren en bestonden uit verschillende onderdelen: jachtpartijen in de ochtend, openbare terechtstellingen rond de lunchtijd en gevechten tussen de gladiatoren in de middag. De gladiatoren werden geselecteerd onder veroordeelde criminelen, slaven en krijgsgevangenen. Ze werden in verschillende categorieën onderverdeeld. Sommigen gingen het gevecht aan in een zware wapenuitrusting met zwaard en schild, anderen waren enkel bewapend met een dolk en een armbescherming, tenslotte waren er nog die enkel een net en een drietand hadden om zich te verdedigen. "Ave Caesar, morituri te salutant" (Heil Caesar, zij die gaan sterven groeten u), zo riepen de gladiatoren tijdens de ochtendparade die dezelfde dag moesten vechten voor hun leven. Uiteraard hoopten ze allemaal om levend uit de strijd te voorschijn te komen en de prijs te winnen voor hun overwinning, maar meestal betekende een overwinning dat je weer moest vechten. De weinigen die niet meer hoefden te strijden die kregen een lauwerkrans en mochten van hun vrijheid genieten.

Jimenez Deredia

De tentoonstelling "Deredia a Roma - La Ruta de la Paz" is te zien is in het Palazzo delle Esposizioni maar ook op het Forum Romanum. Het is de eerste keer in de geschiedenis dat een hedendaagse kunstenaar toestemming krijgt om te exposeren in een dergelijke belangrijke historische omgeving. Daarnaast staan er kunstwerken opgesteld op belangrijke openbare ruimtes en pleinen, waaronder Piazza Barberini, Piazza San Lorenzo in Lucina, vlak naast het Colosseum, enz. Het Palazzo delle Esposizioni toont de architectonische projecten, kleine sculpturen maar ook monumentale sculpturen in brons die behoren tot Deredia's ondertussen beroemde Genesis-project. Zeventien monumentale sculpturen werden geplaatst aan de Via Sacra op het Forum Romanum.

Het Pantheon

Het Pantheon is het oudste Romeinse monument in de stad, gebouwd tussen 118 voor Christus en 25 na Christus. Het was een tempel ter ere van de twaalf Olympische goden. Het Pantheon werd opgetrokken op de plaats van een andere tempel die door generaal Marcus Agrippa werd gebouwd. De reden waarom het Pantheon nu nog bestaat is het feit dat het in 608 na Christus een kerk werd, daardoor werden de stenen niet gestolen.

Schitterend interieur

Het Pantheon bestaat uit drie delen: de portico, de cilinder en de koepel. Het interieur is schitterend. In de wanden van cilinder zijn zes nissen aangebracht waar oorspronkelijk beelden van de belangrijkste goden stonden. Daartussen staan acht altaren die geflankeerd zijn door marmeren zuilen. De vloer is gerestaureerd in 1872 waarin gekleurde geometrische patronen uit de oudheid te zien zijn. Het hoofdgebouw is een koepel waarvan de hoogte gelijk is aan de diameter met in het midden een oculus in het plafond om zowel de zon als de regen door te laten. In de gekleurde marmeren vloer ligt een afwateringssysteem naar origineel Romeins ontwerp.

Begraafplaats

Er zijn verschillende leden van het Italiaanse koninklijk huis begraven (zoals de 19de eeuwse koningin Vittorio Emanuele II en Umberto I), maar ook kunstenaars (zoals schilder Rafaël). Dat er ook kunstenaars begraven liggen is niet zo verbazingwekkend aangezien het Pantheon eeuwen lang geassocieerd is met kunst. De beroemde kunstenaarsgroep van Rome, de Accademia dei Virtuosi, heeft er zijn hoofdkwartier gehad. 

Lupa

Het symbool van de stad Rome is het Lupa (ook de naam van één van onze katten thuis). Lupa is een wolvin die volgens de legende de tweeling Romulus en Remus grootgebracht heeft door hun te zogen. De tweelingen waren de nakomelingen van de Vestaalse Maagd Rhea Silvia, deze was zwanger van de oorlogsgod Mars. Nadat deze Vestaalse Maagd vermoord werd, werden Romulus en Remus in een rieten mand gezet op de Tiber. Deze mand werd gevonden door de wolvin Lupa die vervolgens de tweeling grootbracht. Romulus en Remus werden de stichters van Rome. Jaren later vermoorde Romulus zijn broer Remus en werd de eerste koning van Rome.

Park Villa Borghese

Dit park bestaat al sinds de 17 de eeuw toen het nog de achtertuin was van de invloedrijke kardinaal Scipio Borghese. Je kan dit park eigenlijk vergelijken met het Central Park in New York of het het Vondelpark in Amsterdam. Het park is 80 ha groot en biedt de Romeinen (en de toeristen) de mogelijkheid om zich terug te trekken uit de drukke stad. Je kan er fietsen, joggen, wandelen en paardrijden, te midden van beelden en neoklassieke tempels en fonteinen. Er is ook een kunstmatig meer en zelfs een dierentuin, eveneens een met gras overwoekerd amfitheater in de schaduw van de bomen. In het park zijn verschillende musea te bezichtigen zoals de Galleria Borghese, de Galleria Nazionale d' Arte Moderna en de Villa Giulia.

San Pietro in Vincoli

Deze kerk dankt haar naam aan twee gevangenisboeien (vincoli) waarmee Petrus in Jerusalem en Rome vastgeketend zat. Toen deze beide boeien in de 5de eeuw samengebracht werden klikten ze op een wonderbaarlijke wijze in elkaar. De boeien zitten nu in een kistje bij het hoofdaltaar. Een andere belangrijke bezienswaardigheid is de onvoltooide grafrombe van paus Julius II die door Michelangelo is gemaakt. Daarin is het gehoornde en bebaarde beeld van Mozes uiterst krachtig. Mozes, die net van de berg Sinaï is teruggekeerd, is duidelijk ontstemd over de aanbidding van het gouden kalf en fronst zijn voorhoofd. De twee beelden ernaast, Rachel en Lea, zijn symbolen voor het actieve leven en zijn waarschijnlijk voltooid door de leerlingen van Michelangelo, namelijk Rafaël en Montelupo.

Piazza Navona

Dit plein wordt soms omschreven als één van de mooiste pleinen ter wereld, en niet onterecht! Het is ovaal van vorm omdat het gebouwd is op de resten van een Romeins atletiekstadion, het Stadio di Domiziano dat dateert uit de tijd van keizer Domitianus. Je kan er eten en drinken of op het plein kunstwerken aankopen. Maar dit plein is toch wel het meest bekend omwille van zijn drie fonteinen.

Fontana dei Quattro Fiumi

In het midden van het plein staat de Fontana dei Quattro Fiumi (de Vierstromenfontein). Het is een werk van Bernini in opdracht van paus Innocentius X, die daarme het aanzien van de Palazzo Pamphili wilde vergroten. De beelden, die gebouwd werden door een groep leerlingen naar een ontwerp van Bernini, symboliseren de rivieren van de toen bekende vier werelddelen: de Donau in Europa, de Nijl in Afrika, de Ganges in Azië en de Rio de la Plata in Amerika. Deze fontein was voltooid in 1651.

Fontana del Moro

Deze Morenfontein is uit het einde van de 16de eeuw afkomstig, de fontein is van Giacomo della Porta maar de centrale figuur is van Bernini. In 1653 gaf paus Innocentius X aan Bernini de opdracht om de fontein te restaureren. Hij maakte een krachtig ontwerp van de centrale figuur van de Moor. De tritons en de beelden op de rand van de bekken dateren uit de 19de eeuw.

Fontana del Nettuno

Dit is de Neptunusfontein en dateert eveneens uit het einde van de 16de eeuw, maar het beeld van Neptunus in het midden en de figuren om hem heen zijn van de 19de eeuw.

Via dei Condotti

De winkelstraat van Rome is absoluut de Via dei Condotti. De straat ligt rechtover de Spaanse trappen en heeft haar naam te danken aan de ondergrondse waterleidingen die paus Gregorius XIII liet aanleggen om dit deel van de stad van water te voorzien.

Eten en drinken

Goedkoop is het zeker niet om eens een drankje te gaan drinken, ga best nooit ergens plaatsnemen waar er geen prijzen te zien zijn want dan kijk je toch even op als je de rekening onder ogen krijgt. Ga je iets goedkoop (denk je) drinken zoals cola zonder een prijskaart te zien, dan presenteert men er wel ongevraagd een bord luizige smakeloze hapjes bij die je duur betaalt. De pizza's zijn best betaalbaar. Je eet er wel meestal aan tafeltjes die veel te klein zijn en ongemakkelijke stoelen. Toen wij op vakantie gingen naar Rome, in de maand oktober, het was nog steeds een dikke 25 graden. Er werden ook veel gepofte kastanjes verkocht op de hoek van de straten. 

Hotel Colloseum

Dit is een hotel met 50 kamers ter beschikking. Onze kamer was voorzien van air-conditioning, Tv en badkamer met douche. In de zitruimte beneden is er ook internet beschikbaar. Het hotel is zeer klassiek ingericht en de ligging is ideaal om de stad Rome te verkennen.

Receptie

Als je de website van het hotel Colloseum bezoekt zie je op één van de foto's ook de receptie met daarachter een héél vriendelijk lachende man. Onze ervaring was echter toch van een totaal andere indruk. De receptionist was nogal een man die tegen z'n zin zijn job deed. Niet vriendelijk en nors kijkend.

De kamers

Op de website van dit hotel zie je prachtige kamers die echt wel in orde zijn. De kamer waar wij in verbleven was toch echt aan een opfrissing toe. De muur was vuil en brokkelde af, het tapijt mocht ook wel eens vervangen worden. We zijn kleine kamers gewoon van andere vakantie's, deze was ook klein, maar zeker te klein was de badkamer. Zeer onpraktisch ingericht, een dik persoon kan zich daar gewoon niet in omdraaien.

Het buffet

Op het ontbijt was niet echt iets op aan te merken. Netjes, geen overdreven veel keuze maar wel voldoende.